Over IJburg Mobiel

De naam IJburg Mobiel is een vette knipoog richting het voormalige Mokum Mobiel. Het stadsdeelbestuur van Amsterdam Groot Oost vertoont volgens ons namenlijk gelijkwaardige competenties en daadkracht bij het oplossen van de JanHoekFile op IJburg. Op dit blog informeren wij (10 twitterende IJburgers) u graag over de voortgang en daadkracht van ons democratisch gekozen stadsbestuur bij het oplossen van de JanHoekFile.  Veel plezier bij het file rijden.

6 reacties op ‘Over IJburg Mobiel

  1. Hoorde op rtv nh een wethouder over bezien, onderzoeken, plannen maken, oplossingen zonder ook maar 1 concreet iets te melden. De man sprak over extra stoplichten…..
    http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemRadio&item=58599

    Korte termijn oplossing 1 volgens Joep!
    1-In mijn beleving gaat het om de doorstroming op IJburg zelf.
    Als er in de ochtend en avond spits een paar uur, op de eerste 4 kruis punten met stoplichten op IJburglaan verkeer regelaars staan………….

    Houd mij op de hoogte

  2. Onderstaand een weergave van de gedachtewisseling van begin dit jaar met de betreffende wethouder,inmiddels is een bijkomend probleem de hogere frequentie van lijn 26,(lijn 26 heeft de hoogste van alle GVB lijnen), wat trouwens op zich weer een bewijs is dat veel mensen juist wel met de tram gaan,

    Beste Dennis Straat,
    Dank voor je reactie,
    Door de directe aansluiting op de A1 en A9 zal het sluipverkeer alleen maar toenemen.

    Geachte heer Brinkman,
    Hartelijk dank voor uw e-mail. De files en slechte ontsluiting van IJburg is een doorn in het oog. Wij werken hard aan tijdelijke en definitieve oplossingen. Vorige week heb ik zelf kunnen bereiken dat de oostelijke ontsluiting voorlopig open blijft, in afwachting van de definitieve besluitvorming hierover. Daarna verwacht ik dat deze ontsluiting via de Maxis definitief open blijft totdat de directe aansluiting op de A1 en A9 gereed is in 2013.
    Uw suggestie voor camera’s aan beide kanten van IJburg spreekt me zeer aan om sluipverkeer te voorkomen. Ik beloof me hard te maken voor deze goede suggestie!
    Met vriendelijke groeten,
    Dennis Straat

    Beste Dennis Straat,
    Iedere keer ben ik  verrast als het gaat over de files en ontsluiting van IJburg.  Niet alleen de avondspits maar ook de ochtendspits zorgt voor dezelfde problemen, een doseer stoplicht (geeft ook files) zou in de ochtendspits toegang tot IJburg moeten bemoeilijken?   Er is m.i. echter een betere  oplossing: trajectcontrole. Elke auto die binnen een half uur beide toegangsbruggen van IJburg passeert betaalt tol (dit is het echte rekening rijden!).
    Het mooie is dat de IJburgers normaal gesproken altijd maar 1 brug passeren en dus alleen de overlastgever betaalt.
    P.S. ik woon op Steigereiland en woonde tijdens de bouw  tijdelijk in het Gooi, elke ochtend reed ik via de Nuon naar de bouwplaats, laatste afslag IJburglaan voor de Heeremabrug en 9 van de 10 auto’s die met mij reden  zag ik voor mij IJburg weer verlaten; voor een goede oplossing moet de oorzaak eerst helder zijn!

  3. Met wat verwondering volg ik deze actie. Ik vraag me oprecht af of de initiatiefnemers nu echt niet wisten waar ze gingen wonen en hoe die woonplek bereikbaar zou zijn. Ik snap niet waar al die verongelijkte verbazing vandaan komt. Ik ben hier ruim twee jaar terug komen wonen en wist precies waar ik aan toe was. Ik kon de keuze voor IJburg maken omdat ik zelf goed in staat ben om mijn werktijden te regelen en goeddeels buiten de file om te gaan rijden. Een luxe? Wellicht, maar als dat niet zo was had ik zeker niet voor deze prachtige woonplek gekozen. Ik heb geen schoolgaande kinderen meer maar als ik die wel had zou ik zeker initiatief hebben genomen om daar een goede oppas of opvang voor te regelen zodat ik niet steeds in die vreselijke file zou moeten staan. Het is oudhollandse klaagzucht om nu weer naar de overheid te gaan wijzen voor oplossingen voor problemen die je jezelf hebt aangedaan? Zeuren over “oorzaken” en “schuldigen” is echt dom, kost een hoop tijd en energie en kost uiteindelijk ook héél veel belastinggeld. Sorry hoor mensen, wordt volwassen en neem je eigen verantwoordelijkheid. Als jullie niet meer allemaal tegelijk ‘smorgens om 8.15 richting brug rijden dan is het probleem echt niet zo groot.

    • @peter Ik zou zeggen lees eens goed de site en misschien dat het je dan duidelijk wordt. Of kom anders op 8 maart naar het IJburg debat. Ik begrijp je gevoelens maar je argumenten zijn niet helaas niet valide. Graag debateer ik op 8 maart met jou over de harde feiten en niet over de onderbuik gevoelens die je nu etaleert.

  4. Ik ben ondernemer en vind het ook zeer onhandig dat files steeds maar toenemen om het eiland op en af te komen. Tevens is sluipverkeer ook iets wat ik graag minder zou willen zien. Ik vond de traject controle waarbij je niet binnen 30 min in en uit komt een mooie! Verder valt me telkens weer op dat als ik het haveneiland af wil dat ik dan lang zit te wachten als ik langs het water weg wil. Wat me ook opvalt is dat zodra de tram 26 langs komt alle stoplichten spontaan op rood gaan……..

    Oplossing: waarom geen rotondes ipv stoplichten net voordat je het haveneiland afgaat richting steigereiland en ditzelfde zodra je het steigereiland af gaat. Daardoor is de doorstroom veel beter. Geen rode lichten zodra de tram in de buurt komt. Groene golf (50KM) bij alle stoplichten en traject controle om Ijburg te misbruiken om files te ontwijken.

    Een laatste oplossing: Nu kan je alleen tram 26 naar cs nemen om te reizen, waarom wordt de metro 50 niet gebruikt om niet naar gein, maar via diemen, amsterdam science park, via de snelweg a10 naar ijburg geleid, dan kan je ook snel met de metro naar, wtc etc komen, waardoor er dan 2 (en bus 66) tram/metro opties zijn om het eiland te verlaten en meer mensen geneigd zijn deze metro te gebruiken om naar de ring zuid te gaan of Hilversum/ Amersfoort of richting Utrecht. En last but nog least dan is er nog een alternatief als de tram 26 het weer eens begeeft.

  5. Simpele oplossing voor het tekort aan rijstroken op de brug:

    Deel de trambaan met autoverkeer! Op verschillende manieren kan, zonder het tramverkeer in de weg te zitten, de trambaan prima worden gedeeld met autoverkeer.

    – hef 1 trambaan op. er zijn in de stad zoveel plekken waar trams in beide richtingen 1 enkel spoor delen (Czaar Peterstraat, Utrechtsestraat, etc.). De gewonnen ruimte kan een permanente autobaan worden
    – deel de trambaan met autoverkeer d.m.v. stoplichten. De tram heeft altijd voorrang en heeft dus nooit last.

    Omdat er altijd autoverkeer op de brug is en relatief weinig tramverkeer zal dit prima kunnen werken!

Geef een reactie op Tjerk van der Veen Reactie annuleren